Årskrönika

Året som gått...
Startade med en resa till London med mamma.

Jag & Iris blev ett!

Mikael körde sitt första Crossfitpass...

...och jag fick någon att dela min passion med!
Nelly kom!

Jag blev 30...

...och firade det med en resa till Barcelona med de bästa vännerna.

Sverige hade bästa sommaren på år men jag envisades att åka till platser där solen inte sken...

...underbara regniga Florø...

...och blåsiga vackra Gotland.
Men vi botade det hela med att köpa en resa!

Gick på massvis av visningar, och vann en budgivning!
Sålde mitt hem...

...och fick ett nytt!

Och när du läser det här så avslutar jag året såhär!

Gott Nytt År!

Malapascua

Nu har julafton passerat och vi gett oss av på nya äventyr. Nästa resemål är den lilla ön Malapascua. Jag har ju redan skrivit lite om detta paradis som drabbades hårt av tyfonen i november.

Före och efter...

Men vi tänker att Malapascua med sin 1 km åt ena hållet och 2 åt andra ska bjuda på en helt underbar vecka ändå. Under ytan är allt sig likt och ön bjuder på snorkling i världsklass så där kan vi hålla till ifall vi behöver se lite vackert.

Malapascua kallas för barfotaön då det inte finns varken vägar eller bilar utan bara småstigar och den vitaste sanden två göteborgare någonsin skådat. Och vårt boende erbjuder havsutsikt i första klass...

Här kommer vi trivas!

GOD JUL!

Panglao & Bohol i bilder

Chocolate Hills

Jordbävningen hade tagit utsiktsplatsen men vem står där bakom och hänger ut..?!
Tarsier (pytteapa med jätteögon)
Mag-aso falls
Höjdpunkten på dagen. Frukost på Alona Tropical Resort

Skål! (händer för många gånger om dagen...)

15 oktober 2013

Idag har varit en väldigt speciell dag med många intryck. Igår fick vi hjälp av vår nagetant Ester (säkert 80 år gammal) att fixa en chaufför till oss för att åka ut och se lite sevärdigheter. Kl 10 i morse hämtade en ung kille vid namn Johnfel upp oss vid hotellet.

Vi började prata under tiden och det visar sig snart att 15 oktober i år så inträffade en väldig kraftig jordbävning här på Bohol som påverkade denna killes liv hårt. Inte bara för att turister inte längre vågar åka hit så att han inte har någon att köra utan för att hans familjs hus rasade. Jag frågade var de bor nu och han sa att man kan forfarande sova bland ruinerna. Han berättade under vägens gång om jordbävningen som varat i 15 sekunder och mätt upp till 7,2 på richterskalan. Hur vägar och broar förstörts och lämnat dem instängda i en vecka utan mat och vatten.

När vi åkte på landsvägen såg man skrivet med stora bokstäver HELP US i vägen som en nödsignal till ovan och jag rös.

Jag tänkte på min familj och vilket underbart liv jag har! På att jag inte ska klaga så mycket över småsaker och glädjas över allt det fina runt omkring mig. Att resa lär en saker och får en att bli ödmjuk över livet man har.
Väl tillbaka vid hotellet rullade vi ihop en bunt sedlar långt över vad turen kostade, önskade honom och hans familj god jul och skyndade oss därifrån så han inte skulle protestera.

Idag går vi och lägger oss lite mer lyckliga över livet än igår...

Pedikyr, manikyr och lyxmat

Idag har det ösregnat i flera omgångar. Jag fick veta några dagar innan vi skulle åka att det inte skulle bli så bra väder under vår vistelse här. Det var ingenting som jag reflekterat över innan då det var som en självklarhet att solen ska skina.

Filippinerna har en luftfuktighet på 85% och ganska många regndagar i december. Men jag som är en vädernazist måste säga att det gör verkligen ingenting. Vi håller oss sysselsatta ändå på bästa sätt och njuter till fullo! Idag har vi hunnit med en massage, manikyr, pedikyr och två vändor på strandens finaste resort. Det sägs att den bästa maten äts på lokala matstånd på gatan men lunchen jag fick idag var världsklass!

Mikael råkade få fint rosa nagelglans efter sin manikyr idag vilket har gett hans manlighet en liten törn. Blir att leta action i morgon .... ; )

Fredagsord - på en lördag...

Alona Beach

Första anhalten i Filippinerna är Alona Beach. Alona ligger i den södraste delen av ön Bohol (Panglao) och vi valde platsen främst för att det var den vackraste stranden vi kunde hitta i närheten av där vi landar. Efter ett dygn på resande fot kändes det viktigt att få doppa tårna i havet så snabbt som möjligt.

Det är även en ö som bjuder på möjlighet till en del utflykter och sevärdigheter så det är något vi hoppas på. Men mest ska vi bara njuter vi bara utav att vi är äntligen är här!!

Kom vid 14-tiden efter en evighet på båt. Hann bara äta lunch, ta en promenad på stranden, ta första doppet i skymningen och sen var det kväll. Nu sitter vi här och dricker gott i hotellbaren. Har regnat en del idag men vet ni vad, det gör ingenting! Vi har det toppen ändå : )

Korean Air

Tuffaste turen på resan till Filippinerna är gjord. 11 timmar från Paris till Seoul satt där den skulle. Känns som man blivit överkörd efter försökt sova sittandes.

Spatofflorna var faktiskt riktigt sköna!

Men nu är vi i Sydkorea och även om jag bara sett flygplatsen är detta ett land som helt klart kom upp på listan över framtida resemål! Allt är så spännande här och jag förstår ingenting av vad någon säger (även när de pratar engelska) men med ett leende kommer man långt!

Lunchen var dock suspekt. Tjocka nudlar och annat jag inte kunde identifiera. Som tur var hittade jag en gammal banan i väskan så överlevde det här också. Nu väntan inför sista flyget till Cebu. Där väntar en natt i storstaden innan stranden!

Nu åker vi!

Så var dagen äntligen här när nedräknaren visar på 00000. Skulle egentligen jobba idag men som tur var tog jag ledigt för herre vad stissig jag varit det sista. Istället gick vi upp och körde morgonpasset på Göta i morse för att vara extra trötta inför flygningen. Resan från Götrborg till Cebu, Filippinerna tar över ett dygn med mellanlandningar och tidsomställning. Men som tur är flyger vi längsta flygningen över natten så förhoppningsvis kommer vi fram i någorlunda skick. Göteborg - Paris är gjord och snart väntar Paris - Seoul - Cebu.
Fick ta ett glas i Göteborg så jag skulle lugna ner mig. Fili, here we come!

Lite julkänsla...

Sista helgen innan resan spenderades med familjen. Först var det julbord med pappa och Annelie plus släkt i lördags på Fiskekrogen. Godare julbord får man nog leta efter! Så många goda sorter sill och lax i alla dess former och smaker. Gick två gånger till den avdelningen och struntade i det andra som prinskorvar och köttbullar. Praktiskt taget rullade därifrån till Operan för julmusik och uppträdanden på "Jultraditon"
En härligt julkänslan spred sig i kroppen och inte blev det sämre när man kom hem till Peter och mamma på söndag och hela huset luktar ribbe. Norsk julmat är något alldeles speciellt! Säkert ganska traumatisk för dem som ska prova första gången men äkta barndomsjul för mig...
P.S Lånad bild, jag åt upp mina så fort så hann inte fotografera! D.S

Göta ❤️ Filippinerna

I går hade Göta ett insamlingsevent till förmån för naturkatastrofen i Filippinerna. De annornades en tävling där alla intäkter plus försäljning av lotter och fika gick till Röda Korset.
Jag är själv verkligen inte en tävlingsmänniska men att få vara med och titta och heja var otroligt roligt. Då vi skulle iväg på julbord missade vi tyvärr finalen men när jag såg den på film efteråt rös jag i hela kroppen. Vann gjorde två av mina främsta förebilder, våra coacher Elinor och Fredrik.
Vad Göta är för oss medlemmar är svårt att förklara för de som står utanför men jag blev alldeles blödig av hela stämningen och gemenskapen som infann sig. Har så otroligt mycket att tacka min fina klubb för. Boxen med största hjärtat i Sverige!

Fredagsord

Mörkgrått

Det går så himla långsamt här hemma! Mellan jobb och träning blir det inte mycket kvar... Men nu har vi i alla fall lyckats komma igång och måla lite. Tanken är att hinna färdigt med sovrummet innan vi åker och det tror jag vi klarar. Sen är det bara hela lägenheten kvar : )

Det blir mörkgrått i sovrummet som jag suktat efter så länge. Med mycket bra mysbelysning tror jag det kommer bli väldigt fint!

Hejdå lilarandigt!

Tyckte nog innan vi flyttade in att här är det bara att packa upp men man upptäcker saker varje dag som man vill ändra nu när man ändå är igång. Med sovrummet färdigt och semestern bakom oss ryker köket och väggar ska både rivas och byggas. Nytt år, ny lägenhet!

En klapp var

Jag brukar ge min mamma och pappa en julklapp var. De får oftast bara en men jag försöker extra lägga mycket kärlek och krut på just den klappen. Jul är liksom den gången per år som jag känner att jag kan ge tillbaka något för allt de gör för mig hela året om.

De sista åren har gåvan varit något som vi ska göra tillsammans vilket i allafall jag tycker är extra roligt. Jag brukar också vara ute i god tid och försöker ha som vana att vara klar innan december för att bara kunna koppla av året ut. I år är ju ingenting sig likt så varför göra som man alltid gjort...

Har haft annat för mig och skjutit det här med klappar framför mig. Men idag men en svidande hals och mun full med små onda blåsor (jag är inte sjuk, vägrar!) så har jag legat i sängen efter jobbet och bara spånat upplevelser. En till mor och en till far.

Nu tror jag att jag bestämt mig! Helgen kan komma då klappar ska delas ut.

Sovrum i flerfärg

Helgen har varvats med tapetrivning, spackel, slip, målning och svärföräldrar med Patrik på besök.

Första rummet att få sig ett ansiktslyft är sovrummet och det vi hade att jobba med var ju en historia för sig. Varken jag eller Mikael är väldigt duktiga på renovering men snacka om fuskjobb som var gjort innan. Väggarna var i randig lila tapet med en frontvägg som var målad i mörklila. Bild från visningen:
Efter att vi flyttat på garderobern visade det sig dock att det var inte målat hela vägen utan där stack en härligt gul tapet fram.

Under färgen fanns dessutom en bård som inte var borttagen. Så istället för att enkelt måla över den lila färgen blev det såhär:
Så mycket jobb att försöka få bort allt! Men efter mycket pill, spackel och slip så åkte första lagret färg på. Visar ingen bild för inte helt säkert på att det blir bra än. Men färgen är fin i allafall, supernöjd med mitt val!
Utöver det har vi hunnit en liten stors på stan, jul på Liseberg och middag med våra besökare.
Var kallt och mysigt men julkänslan infann sig ändå inte riktigt. Kanske kroppen vet vad som väntar den. Kritvit sand mellan tårna istället för snöslask i kängor...

Nedräkning!

Mitt uppe i allt har jag tappat min resefeber! Varit mest stressad över att det är så kort tid kvar tills vi ska åka...

Det blev så konstigt, först blåste min drömö bort och hela bilden av vad resan skulle bli förändrades. Personer som känner mig väl vet att jag kan bygga upp höga förväntningar på saker som jag längtar till. Ibland blir det så stort att det sen blir svårt att uppfylla alla förväntningar. Jag försöker jobba på att ha en mer lättsam inställning till livet och då och då lyckats jag men stundtals är jag bara som jag är.

Malapascua var ön som bara fanns i min fantasi innan jag hittade den i verkligheten. Och fast vi beslutat att åka dit ändå efter tyfonen så sörjer jag lite att jag inte fick uppleva den som den en gång var. Så all engeri lades på att dölja att jag var lite besviken...

Sen köpte vi lägenhet och jag hann inte med att tänka alls. Vi är självklart fortfarande mitt uppe i allt här hemma men dagarna räknas ner och hur jag än känner så är vi snart där.

Så idag har jag istället bara försökt tänka på vad underbart vi ska ha! Besviken eller inte så har vi två helt oskadda öar och en kanske lite sargad framför oss. Sol, bad, god mat och värme. Ingen disk, tvätt, handling eller Iris Hadar. Nu pirrar det lite i magen...

Jag snart!

Hej, hej Blå Staden

Efter 12 år säger jag farväl till min första lägenhet. Jag flyttade direkt efter studenten till min lilla lya som då egentligen inte var min. Under åren har mycket hänt och förändrats, både för mig själv och den lilla lyan. Sambos har kommit och gått, väggar målats och tillfälliga hyresgäster haft den till låns. Men nu flyttar jag och Mikael till något gemensamt och jag måste plötsligt lära mig att säga vår och inte min. Ny start även för min lilla lya som nu blir någon annans. Hej, hej!

Filip 1 år

Ett helt år har han funnits hos oss nu vår lilla kille. Grattis på första födelsedagen!

Missade kalaset igår för att jag var tvungen att skura köksskåp : ( men som tur är kommer det fler...