Very good day on Malapascua today!

Några höjda ögonbryn i arbetslaget när jag berättade att vi inte har planer på att ställa in vår resa till Filippinerna. Folk måste undra om jag utsett mig själv till årets representant från Rädda barnen och ska ner och rädda världen. 

Riktigt så naiv är jag inte men förstår tankarna när man ser på nyheterna. Men faktum är att två av våra tre inplanerade resemål är oskadda och helt säkra att besöka. Och bilder som sprids via media är från en storstad i Filippinerna och inte ett turistmål. Det är ju tragiskt att det ska göra skillnad med Malapascua som är en av världens mest kända dykparadis är för många en mycket kär plats. Det gör att räddningsarbetet är redan i full gång. Insamlade pengar strömmar från hela världen till just denna lilla ö vilket gör att mat, vatten och mediciner är redan på plats. Så samtidigt som människor i Tacloban svälter och vandrar runt bland lik är virke för att bygga upp lokalinvånarnas hus på Malapascua redan igång en vecka efter tyfonen. 
Uppdatering på Facebook idag : )



Självklart håller vi oss uppdaterade om hur läget utvecklar sig och skulle inte åka dit om vi är i vägen eller en börda på något sätt (ytterligare en mun att mätta i ett katastrofområde). Men enligt de jag pratat med kommer vi under vad som beräknas vara uppbyggnadsperioden och vi är varmt välkomna att hugga in i arbete.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback