Historia i granen

Igår trillade jag in på Smyrnakyrkans loppis på Ringön (som är min favorit) för att hitta lite nytt julpynt. Att jag älskar loppisar tror jag att ni alla vet vid det här laget men jag måste bara slå ett slag för just second hand när det kommer till julpynt. 

Det är som små guldgruvor där ute där man inte bara får med sig små underbara ting hem utan också den tripp tillbaka till barndomen och innan julpyntet blev osmakligt och plastigt. 

Igår var en riktigt bra dag då fyra stycken handblåsta julgranskulor i glas hittades i en stor korg. De gör sig så himla bra i min julgranssamling! Visst är de fina!? Bara tanken att de alla har en historia och har hängt i någon annans gran gör mig alldeles varm. Allt jag har kommer från loppisar runt om i landet.Som den här tomten till exempel. Den är sydd i tyg och känns som den är minst 60 år gammal. Jag har bara två stycken och även om granen inte går i rött så har de första parkett. Blir man sen lite trött på några av dekorationerna kan man alltid förändra de lite. Mina barkstjärnor har jag doppat till hälften i vitt för att matcha de andra sakerna. Och mina genomskinliga gamla kulor (som inte är gjorda i glas men som man kan fylla) har jag hällt lite färg i och ställt upp och ner. 

Så åk nu ut och hitta er något fint som någon annan en gång älskat (eller hatat men som får en ny chans) Jag längtar till första advent då granen få komma hem till oss! 









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback