Run Cicci Run!

När man berättar att man tränar Crossfit ät det många som inte vet vad det är (av naturliga skäl då det är ganska nytt bland motionärerna)

Det är en kombination av styrke-och konditionsträning och bygger på funktionella övningar som utförs under hög intensitet och med konstant variation. Det är ett slags hybrid av tyngdlyftning, styrkelyft, gymnastik och sprinting och syftar till att skapa en så komplett och allsidig atlet som möjligt.

Exempel på övningar som utförs i crossfit är: Frivändningar, militärpressar, bänkpress, marklyft, armhävningar, handstående armhävningar, räckhävningar ("pullups" eller "chins") dopp ("dips"), uppmusklingar ("muscle-ups" - att dra sig upp i romerska ringar), knäböj, 400- och 800-metersintervaller, hopprep, rodd, lådhopp ("box-jump" - att hoppa upp på en låda)

Gårdagens WOD (work out of the day=dagens träning) var något som hette "Run Forrest Run" vilket bestod av
•400 m löpning
•10 st power clean (stång från vader i marklyft upp till stående med stången på bröstet i en vändning)
•10 armhävningar (där händerna lyfts från marken mellan varje)
Detta gjordes så många varv man orkade om igen, igen och igen i 20 min
: D Jag fullkomligt älskar det sättet att träna då det bara är att nöta tills jag är helt slut och det finns inget utrymme för att köra lite halvt. Igår hade jag en riktigt pissig dag fram tills jag åkte in och gjorde kvällens pass. Är glad att jag har min träning när tillvaron ibland inte är som man vill. Den hjälper mig att få ett mer positiv tänk och rensar skallen på ett skönt sätt.

Vill du hänga med och prova en gång?

Varje lördag är det öppet hus på Crossfit Göta och även du som icke medlem kan testa Crossfit för en timme!

Hör av dig om du är sugen så kör vi! : )


Kommentarer
Cilla säger:

Hmm... jag är sugen på att testa! Får kolla nån ledig lördag jag har framöver så kommer jag på ett pass. Och dör förmodligen ;)

2012-09-14 | 10:02:52
Bloggadress: http://www.cillasaxplock.blogspot.com
Cicci säger:

Nej, dör gör man aldrig Cilla! : ) Crossfit är väldigt anpassningsbart. Jag får alltid övningar som är lite enklare och mindre tungt då jag inte kommit så långt än. Är jämt sist och med lättast vikter men någon ska ju vara det också : ) Hör av dig bara så kör vi! Kram!

2012-09-14 | 11:26:48
Range säger:

Crossfit <3!

2012-09-20 | 15:43:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback