Dag 09 – Min tro

Min spontanta reaktion på denna rubrik är att jag inte har någon tro. Men det är klart jag har fast att det inte är direkt riktad till en gud. Min uppväxt var aldrig präglad av någon religion och vi har inte aktiv gått i kyrkan. När jag blev 15 år så tycket jag det var helt naturligt att jag skulle konfirmera mig då alla andra i gänget gjorde detta. Jag var väl medveten om att mina föräldrar ändå valt att döpa mig in i kyrkan och att jag nu kunde välja om jag ville gå vidare i det valet. Jag uppskattade mig konfirmationsperiod väldigt mycket. Vi fick tid att fika, sjunga och bara samtala om livet och det var en härlig mysstämning över hela grejen. Kyrkan i sig fick mig att slappna av och den gjorde mig lugn. Men när jag sedan var klar så hade jag helt klart kommit till ro med att jag tror inte på att Gud skapade världen eller oss människor som vandrar på den. Jag tror inte att han/hon bestämmer över oss och att han väljer min väg här i livet. Det föll sig helt naturligt för mig när vi i samma veva hade naturkunskap och jag blev presenterad till evolutionen.

Men fortfarande idag så kan jag uppskatta religiösa byggnader något oehört. Det är något med känslan man får i kroppen när man stiger innanför dörrarna och för mig spelar det ingen större roll vilken religion det handlar om. Det är som att det lugn sprider sig inom mig. Men när det kommer till ren fakta och hur religon påverkar människor och deras handlingar så backar jag direkt och känner mig obekväm.

Jag har valt att tro på mig själv och de människor jag har omkring mig. Jag tror att man i högsta grad styr över sitt egna liv och sina egna handlingar. Att livet i sig handlar om ödet, tur, otur och medvetna val. Jag lägger inte så stor vikt i att grubbla över vad meningen med livet är utan känner mig ganska tillfreds med att det är som det är. Det är min tro.

Jag i Angkor Wat Kambodja, världens största religiösa byggnad



Kommentarer
Jonas säger:

Även platsen där Mikael letade efter sin sjal som han tappat bort. Men jag visste ju att den låg på en hylla i Göteborg...

2011-03-21 | 21:38:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback