Slutet på en dröm - Början på något nytt

Efter snart ett år av motgångar och prövningar tog vi i fredags beslutet att Mikael ska hoppa av sin utbildning på Naprapathögskolan. Det har varit en lång process som sakta har mognat fram men när beslutet väl var taget kändes det som det allra rätta.

I augusti förra året flyttade vi hit till Stockholm fulla med förväntningar, berusade av att vi verkligen vågade säga upp allt som var tryggt och välkänt för något annat. Mikaels dröm om att utbilda sig till naprapat hade blivit vår. Ganska snabbt hände saker som gjorde att vår tänkta äventyr blev lite svårare och inte riktigt som vi tänkt oss. CSN gjorde avslag på Mikaels ansökan om studiebidrag då han studerat en termin för några år sedan men inte tagit några poäng. Detta gjorde att de ansåg honom vara en kandidat till att lura dem på pengar. I och med avslaget så nekades han även det lån som skulle hjälpa honom att betala skolavgiften på 80.000:- (Naprapathögskolan är en privat skola och därmed avgiftbelagd). Vi gjorde upp en plan och räknade ut att det skulle lösa sig till jul samma år och fram tills dess skulle vi klara oss. Men tiden gick och den enorma press som las på Mikael att klara alla tentor för att ta de avgörande poängen blev till slut för mycket. Våren kom och vid det laget hade vi börjat om och på nytt flera gånger, alltid med hoppet om att det skulle lösa sig.

Samtidigt har vi försökt hitta oss till rätta i en helt ny stad med nytt jobb utan bostad och utan sitt sociala nät som stöd. Problemen hopar sig och nu vid början av sommaren började det synas mer och mer på Mikael att det är inte värt att fortsätta kämpa emot. Så med tanken att det viktigaste är att vi mår bra så tog drömmen slut.

Men när någonting tar slut så är det alltid början på något nytt. Jag flyttade hit med tanken att jag ska bara hålla ut i 4 år och sen får jag flytta hem igen. Men utan att jag har märkt det själv så har jag under året som gått och trots allt som hänt gått och blivit förtjust i Stockholm som min hemstad. Min första tanke när jag förstod att Mikael skulle sluta var att "Nej, då måste vi flytta hem" Ironiskt va? =) Jag är inte redo att flytta tillbaka och lämna allt som skulle bli. Livet hemma i Göteborg känns så förbestämt men här är jag fri. Det känns som att vi är ute på äventyr och jag kan göra vad jag vill. Så nu börjar vi på noll igen med en hög av erfarneheter och tusen gånger starkare än innan.

Vi ska bo kvar för ett år framöver (till att börja med) och bara njuta av livet, varann och Stockholm. Jag längar!



Kommentarer
Linda säger:

Ojojoj vilken grej tänk vad saker och ting kan vända snabbt, men jag hoppas att ni har tagit ett bra beslut som gynnar er båda och att ni nu bara kan njuta precis som du skriver och att ni nu kan börja om från början med nya möjligheter. Önskar er lycka till på eran nya lilla "resa"....Hoppas du kommer hem till Göteborg någon gång =)

Många Kramar*

2011-07-11 | 15:50:08
caroline säger:

men gud så spännande! Jag har förresten uppdaterat min blogg med bilder på nya bebisen ifall ni är nyfikna ;)

2011-07-12 | 16:16:59
Cicci säger:

Men Carro, jag visste inte ens att du hade en blogg. Hit med adressen! Föresten, tycker du det var så spännande att Mikael hoppat av..? =)

2011-07-12 | 22:57:53
Cilla säger:

Spännande! Det kommer bli hur bra som helst, följ er känsla och det kan inte sluta illa. Alla omväga livet tar oss på leder oss alltid någonstans :)

Du, drottning i ditt liv.

Kram!

2011-07-13 | 09:33:11
Bloggadress: http://www.cillasaxplock.blogspot.com
carro säger:

nej spännande att se vad ni tar er för nu! det är lite av min favoritsyssla att byta karriärplaner. kanske därför jag sitter utan examen men en massa studielån? ;) Jäjä jag tror riktigt mycket på att göra det som känns rätt framför att göra det som andra tycker borde vara rätt. Hade jag inte hoppat av min utbildning hade jag inte haft turen att ha min fasta tjänst som jag stormtrivs med idag.



Mikael har fått bloggadressen på facebook för ett tag sedan. Skickar den till dig där med. Har lösen nämligen.

Kram

2011-07-13 | 19:01:03
Carro Lager säger:

Jag håller med dom andra.. detta låter faktiskt spännande.. Väldigt kul å vågat utav er att stanna kvar även att det ni åkte dit för inte längre finns kvar i er framtid.. det är bara att försöka hitta en ny framtid..

Du/ Ni verkar må så himla bra och verkar vara så otroligt starka å mogna..

jag tror ni kommer hitta er rätta "väg/val".... Stoort lycka till Cicci :) kraamen

2011-07-16 | 00:42:28
Cicci säger:

Tack för att ni skrivit, det betyder mycket! Kram på er.

2011-07-16 | 07:12:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback