11. Dryck



Ren-mat-utmaningen på Göta fortsätter. Den varar i 30 dagar där vi startade med en vecka glutenfritt för att veckan efter lägga på socker och koffeinfritt. Det hela har gått mycket smidigt då jag helat klart kan leva utan dessa tre under en period. Att gluten, socker och koffein (i stora mängder) inte är bra för kroppen är ingen nyhet för mig.

 

Den här veckan har vi gluten, socker och mejerifritt (kaffet kom tillbaka då det fanns fara för arbetslöshet, ovänskap och dödlighet bland vissa medlemmar) : )

 

Mejerifritt är klurigare för mig då det finns saker som jag uppskattar inom den kategorin. Som mjölk i mitt kaffe, fetaost i salladen och yoghurt till min tacos.

 

Men utmaningen är inte till för att införa förbud och tvinga sig själv att avstå. Utmaningen är till för att vi ska tänka och känna efter. Hur blir min kropp påverkad av vissa matvaror och vilken kvalitét är det på maten i våra affärer. Varje vecka får vi av vår headcoach Marcus ett dokument där fakta och forskning är presenterad inför varje matvara som ska undvikas. En del av det jag har lära mig och reflekterat över denna vecka är att:

 

Hos de flesta av oss har ju tex drycken mjölk inpräntad djupt i ryggraden sedan barnsben som något utav godo. Det anses av många som en naturlig och viktig del av vårt dagliga intag (speciellt till barn). Dagens mejeriprodukter är dock väldigt processerade. Pastörisering förändrar mjölkens mineraler och dödar de flesta toxiner.  Vilket gör att mjölken i hög grad tappar sitt ursprungliga näringsinnehåll. Efter pastörisering har komjölken gjort en förlust på mer än 60 procent av A, D, och E- vitaminer och mer än hälften av C-vitaminerna. Mejerierna och industrin är fullt medveten om den minskade halten av D-vitamin i kommersiell mjölk, så de berikar mjölken med detta vitamin i efterhand. Mjölk innehåller istället en hel del socker som gör att vi får ohälsosamma hormonella reaktioner. Mjölkprotein kan påverka vårt tarmsystem och göra oss uppsvällda och oroliga i magen samt irritera vårt immunförsvar.

 

Några av sakerna som drickande av mjölk (och regelbundet intag av andra mejeriprodukter) kan ge:

 

Acne, allergier, astma, luftvägsbesvär, bihåleinflammation, eksem, magkramper, utspänd buk, depression, diabetes och cancer.

 

Låter inte så sexigt...

 

Så kommer jag helt avstå mjölkprodukter framöver? Nej, det tror jag inte. Men jag kommer reflektera över vad jag stoppar i mig i större utsträckning och fundera på om det är värt det. Jag kommer nog också fortsätta läsa på för mitt förtroende för livsmedelsindustrin är riktigt rubbad och jag är inte den som gör något bara för att det alltid har varit så.

 

Två dagar in i min mejerifria vardag och allt känns ok! Känner mig lätt i kroppen men ställer mig fortfarande i kaffekön av ren vana på jobbet ibland... : )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback