Morgonfrallor med keso och frö

I morse åkte jag till Terre på en underbar frukost med de allra finaste tjejerna samlade. Så Härligt att träffa alla igen (speciellt Lisa och lilla Emma). Jag hade bakat och här kommer receptet på frukostbullarna jag bjöd på (på begäran)


Till 12 frallor:

50 g jäst
5 dl kallt vatten
250 g keso
1/2 dl linfrö
1/2 dl solrosfrö
1 msk honung
1 tsk salt
3 dl dinkelflingor
Ca 10 dl vetemjöl

Pensling: Vatten

Garnering: Linfrö och sesamfrö

Smula ner jästen i vattnet (löses upp) och blanda ner alla ingredienser, mjöl och dinkelflingor sist. Knåda 5 min i maskin eller 10 för hand (degen ska vara lös och klibbig) Låt jäsa i 40 min.

Vik ihop degen 2-3 ggr för att få bort lite bubblor och dela sedan degen i 12 delar. Lägg dem på plåt och in i kylen i 8 timmar (över natten var perfekt)

Sätt ugnen på 250 grader, ta ut bröden ur kylen under tiden, pensla dem med vatten och häll på fröna. Sänk ugnen till 225 grader och grädda i 15 min tills de låter ihåliga när du knackar på undersidan. 

Mina fick gräddas mycket längre än receptet anger men blev supergoda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback